google analytics 4

Znáte rozdíl mezi novými Google Analytics 4 a současnými Google Universal Analytics?

7. 1. 2022

 

Před nedávnou dobou ukázal Google nejnovější verzi bezplatného nástroje pro měření návštěvnosti webových stránek: Google Analytics 4. V čem se liší od nynějších Google Universal Analytics? 

Zbrusu jiné

V Google Analytics 4 (GA4) se změnilo prakticky všechno – od celého prostředí, logiku měření až po uvažování nad daty. V Universal Analytics jsme zvyklí na měření pomocí “návštěvy”, což se u GA4 mění na “událost”. Důvod je prostý, mnohem důležitější než návštěva stránek webu je akce, kterou návštěvník webu učiní. Díky událostem lze snadněji zmapovat příběh o tom, co konkrétní uživatel na webu dělal a vytvořit tak jeho timeline. Pod událostí si například představte načtení stránky nebo dokončení objednávky. Je tedy důležité přestat přemýšlet “v návštěvách” a přepnout uvažování “v událostech”. Jestli jste si na přehledy v návštěvách zvykli natolik, můžete si podobný přehled (pojmenovaný akvizice uživatelů nebo návštěvnosti) zobrazit i v nových GA4. 

Proč nové GA4?

Vylepšené crossdevice tracking. Aneb zjednodušení měření webu i aplikace v jednom – to patří mezi hlavní důvod, proč vznikly Google Analytics 4. Můžete tedy snadno propojit měření chování uživatelů napříč zařízeními. I když nemáte zrovna žádnou aplikaci k měření, budou i tak GA4 plnohodnotným nástrojem pro měření chování návštěvníků na vašem webu.

Co je zatím vylepšeného

  • vylepšené měření – jedná se o automatické shromáždění údajů, které pomáhá pochopit chování zákazníka na vašem webu (vyhledávání na webu, odchozí kliknutí na jinou doménu, kolikrát byl stažený určitý soubor apod.)
  • prediktivní publika – můžeme vytvářet skupiny uživatelů, kteří s největší pravděpodobností v budoucnu udělají nějakou akci (konverzi, utratí nejvíce peněz, atd.) – velká pomůcka pro online marketing
  • propojení s Google Ads – nové funkce trychtýřů lze naplno využít přímo v GA4

Nové GA4 se stále zdokonalují, a proto se očekává, že přibydou další funkcionality, které v dosavadních Universal Analytics chyběly. 

Kdy upgradovat?

Služby Google Universal Analytics přestanou zpracovávat nové požadavky od 1. července 2023. Než GA4 kompletně nahradí Universal Analytics, i sám Google doporučuje měřit oběma nástroji současně. Naučíte se tak ovládat nové GA4, aniž byste museli čekat, než vás k přechodu donutí Google, protože zatím není jisté, kdy přesně podpora Universal Analytics skončí.
Pokud máte v plánu si Google Analytics založit poprvé, budete se už automaticky pohybovat v GA4. Naštěstí lze zatím nastavit i nový projekt s původními Google Analytics Universal. 

Máte s Vaším e‑shopem velké plány a chcete pomoci s rozvojem?
Obraťte se na nás, rádi s Vámi vše zkonzultujeme a navrhneme nejvhodnější řešení.