Česká e‑commerce měla dle Asociace pro elektronickou komunikaci loňský rok jako na houpačce, ale i přesto meziročně vzrostla o 14 %, tedy na 223 miliard korun. Češi si postupně zvykají na nakupování přes internet a e‑shopům více důvěřují. Největší úspěch ale sklidila odvětví, která se dříve soustředila hlavně na kamenné obchody.
Česká e-commerce a její roční shrnutí
Nejsilnějším obdobím roku 2021 byl první kvartál díky trvajícímu lockdownu. Prodej zboží z oblasti hobby, elektroniky a knih dosáhl nejlepších výsledků. Nejvyšší meziroční růsty získaly ve druhém kvartále prodeje oblečení a dětského zboží. Další kvartál nebyl v meziročním srovnání nijak významný, šlo o růst jen o několik málo procent. Během roku se v popředí samozřejmě drželo jídlo spolu s nábytkem. Elektronika naopak koncem roku stagnovala. Ke konci roku došlo k meziročnímu poklesu – projevil se nedostatek některého zboží (PlayStation 5, iPhone mini 13 atd.), růst inflace a vliv očekávaných vyšších cen za energie.
Obrat české e-commerce v posledních několika letech (v mld Kč)
| 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
| 135 | 155 | 195 | 223 |
| 17 % | 15 % | 26 % | 14 % |
Zdroj: Heureka & APEK, 2022
Změny ve způsobu nakupování
Obchodníci se přesunuli tam, kam zamířili i zákazníci – do on‑line světa. Češi se začali přizpůsobovat době, kterou ovlivnil covid ‑ trávili více času venku, což ovlivnilo segment s hobby produkty i produkty pro venkovní volnočasové aktivity. Za zmínku stojí prodej zahradních skleníků (nárůst o 75 %).
Nyní česká e‑commerce zahrnuje 50 985 e‑shopů, jedná se o nárůst 3 %. E‑shopy, které chtěly zneužít covid situace a nezkušených zákazníků, naštěstí skončily tak rychle, jak začaly.
Meziroční růst kategorií na internetu za rok 2021
| Erotické zboží | 30 % |
| Jídlo, nápoje | 28 % |
| Stavebnictví | 22 % |
| Móda, oblečení | 22 % |
| Dům, zahrada | 20 % |
| Auto, moto | 17 % |
| Nábytek | 17 % |
| Hobby | 16 % |
| Filmy, hry, knihy | 12 % |
| Dětské zboží | 11 % |
| Sport | 11 % |
| Elektronika | 4 % |
| Bílé zboží | -3 % |
Zdroj: Heureka & APEK, 2022
