Jak se dařilo B2B e‑commerce trhu v Česku za rok 2020?

18. 10. 2021

Trend ecommerce v B2B segmentu stále sílí:
eshopy v B2B sektoru začínají být standardem.
Více než polovina B2B podniků v České republice má již některou
z forem ecommerce. Každoročně zavádí více než 5 % B2B podniků nové ecommerce platformy.

Jaké druhy
ecommerce aktivit se v B2B využívají a kolik celkem firem využívá danou aktivitu?

  • Klientské webové portály v současné době provozuje více než třetina B2B podniků.
  • Eshopy/B2B portály provozuje 34% podniků.
  • Online katalogy služeb nebo zboží provozuje celkem 28% podniků.

 

V procentech jsou vyjádřené firmy, které již danou ecommerce aktivitu provozují nebo ji teprve plánují.

Nejčastěji mají ecommerce zavedeny obchodní a velkoobchodní firmy, dále podniky nabízející běžné fyzické zboží normovaných parametrů, podniky, které cílí na větší množství zákazníků a firmy s obratem nad 500 mil. Kč.

Jak udržet krok s dobou a nemít zastaralé technologie? 

Každý nový rok nám přinese mnoho novinek a trendů v oblasti ecommerce a proto je nezbytné ecommerce řešení pravidelně vyvíjet a zlepšovat. Někdy se může jednat pouze o upgrade systému nebo technologie, v některých případech zase o redesign. Každopádně je klíčové, aby B2B firmy udržely krok s dobou a měly své klienty vždy na prvním místě.

Dokonalá funkčnost ecommerce platformy je klíčová k vytvoření stálých a spokojených zákazníků. S tím souvisí i správa ecommerce platforem. 42 % dotázaných firem si spravuje svou platformu výhradně interně. Externí společnosti by správu svěřilo pouze 24 % firem – a to zpravidla těch, co mají větší roční obraty. Interní správa je vhodná zejména pro velké společnosti, které mají k dispozici profesionální tým IT specialistů. Rizika spojená s interní správou se objevují spíše u menších firem, jež takové kapacity postrádají. Mohou totiž doplatit na malou životnost projektu, zastaralé technologie či nalomení celkové stability IT infrastruktury.

Co je hlavním motivem pro zavedení ecommerce
v B2B?

Mezi hlavní tři důvody patří:

  • uskladnění objednávek pro zákazníky (62 %),
  • automatizace interních procesů (61 %),
  • získání konkurenční výhody (25 %).

Patrné je, že B2B firmy chtějí vypadat moderně a současně chtějí nabídnout zákazníkům něco víc než konkurence. K zavedení ecommerce platformy přistupují velmi aktivně, a to z důvodu vlastního růstu a rozvoje. Problémem při rozhodování ohledně zavádění ecommerce v podniku mohou být interní potíže s objednávkami.

Čím motivují firmy své klienty pro užívání B2B
e‑shopu

Firmy chtějí zvýšit návštěvnost svého eshopu a proto potřebují pochopit, jaké jsou cíle a potřeby jejich klientů. Preference a potřeby uživatelů se můžou v čase měnit, významný podíl na tom má i neustálý vývoji technologií a nové trendy.
Na cíl motivace se soustředí až 40 % B2B podniků. Firmy se snaží své klienty nalákat na spoustu svých výhod, jako jsou například slevové akce, dárečky, výhodnější ceny nebo doprava zdarma. Firmy také vyzdvihují výhody pohodlnějšího nákupu či rychlejší objednávky, které povolují B2B eshopy.

B2B eshop jako chytrá platforma

V současném ecommerce světě je důležitý také B2B eshop, který využívá celkem až 31 % podniků. B2B eshop je chytrá online platforma, která zajišťuje zákazníkům pohodlné nakupování a majitelům firem uspoří čas strávený s administrativou.

Podniky nejčastěji volí B2B eshopy na míru (67 %), které jsou známé především svou komplexností. Na druhém místě je vlastní řešení, ke kterému se přiklání asi 19 % firem. Oproti tomu krabicová řešení volí 8 % a open source řešení volí 6 %, které se v B2B vyskytuje málokdy.

Náklady za kompletní B2B eshop (B2B portál) se pohybuje v řádech vyšších statisíců až nižších milionů korun.

Firmy s tisíci klienty generují zisk zhruba 30 %, zatímco firmy se stovkami klientů okolo 13 %. Nové eshopy mají zisk jen 10 %, zatímco známé eshopy s tradicí okolo 24 %. B2B eshopy jednoduchého charakteru se základními funkcemi mají pouze 6 % tržeb, zatímco sofistikovanější alternativy dosahují až 35 % celkových tržeb. Firmy, které klienty motivují k využívání eshopu, následně generují zisky zhruba 36 %. Naopak firmy, které se o tento cíl nezajímají, dosahují tržeb okolo 9 %.

Závěrem

Dle výsledků studie je tedy patrné, že ecommerce v sektoru B2B je dnes již běžným standardem. K růstu přechodu B2B firem do online prostředí přispěla i koronavirová pandemie, jelikož přechod do online prostředí podržel prodeje mnoha firem. B2B eshopy jsou chytrým řešením pro spoustu firem, protože přináší velkou úlevu v administrativě, a to díky automatizaci objednávkových procesů. Větší komfort získávají B2B zákazníci zejména při opakovaných objednávkách, přehledu historie nebo možnosti objednávek 24/7. 

Chcete postavit eshop na míru s chytrými funkcemi a nevíte na koho se obrátit? Jsme tu pro vás a rádi vás provedeme celým procesem.

Zajímá vás dění ve světě ecommerce?

Nezapomeňte se přihlásit k odběru našeho newsletteru pod článkem a my vám budeme posílat jen to nejlepší z oboru.