Jak se proměnila česká e‑commerce v době koronavirové

28. 5. 2020

Důsledkem koronavirové krize obrat v české e-commerce stále významně roste. Dalo by se tak říci, že současná krize vývoji e-commerce svědčí. Ale vše má své pro a proti.

Po uzavření většiny kamenných prodejen lidé zcela přirozeně přesunuli své nákupy do virtuálního prostředí. Za první tři týdny nouzového stavu se objem nákupů na e-shopech zvýšil až o dvojnásobek. Dle dat společnosti Heureka byl za duben 2020 růst e-commerce meziročně o 35%.

Některé segmenty zaznamenaly prudký nárůst, u některých došlo naopak k výraznému propadu. Jakým kategoriím se tedy v současné době nejvíce daří?

Revoluce v nákupech potravin

Česká republika je e-shopovou velmocí, každým rokem přibývají nové e-shopy a lidé utrácejí v on-line prostředí čím dál víc peněz. A právě koronavirus je v tomhle ohledu významným katalyzátorem. Řada firem byla nucena přesunout své podnikání na internet a vybudovat nové prodejní kanály. I zákazníci byli nuceni své chování změnit. A tak prudce stoupl trend nakupování on-line, zejména pak u potravin, léků či elektroniky a pochopitelně i u ochranných pomůcek apod.

Výše uvedené potvrzuje i analýza dat České spořitelny, která uvádí, že hlavním hitem se staly on-line nákupy potravin s nárůstem výdajů o 215 % a on-line nákupy hotových jídel z restaurací (nárůst o 286 %). Další současnou “oblíbenou” destinací pro nákupy se staly lékárny. Celkově tam Češi utrácejí o třetinu více, skrze internetové obchody dokonce o 286 % více.

Značný propad však zaznamenal segment módy. Domácnosti prakticky přestaly nakupovat oblečení (pokles výdajů o 82 %) a módní doplňky. Statistiky společnosti Heureka uvádějí, že výrazný propad zaznamenávají rovněž nákupy dílů do aut či dekorací.

Ze statistik České spořitelny je také patrné, že v e-commerce výrazně stoupl počet zákazníků nad 60 let a není už tak výsadou pouze mladé generace. Zákazníci nad 60 let  zvýšili objem svých nákupů na internetu o 52 %, konkrétně u segmentu potravin byl zaznamenán nárůst až o 382 %.

Budujte i vy nové prodejní kanály

Nebojte se a vybudujte si digitální prodejní kanál, který vám pomůže zvýšit prodej a zasáhnout tak širší okruh potenciálních zákazníků. Jsme součástí revoluční doby ve které vyhrávají ti, kteří se dokážou přizpůsobit novým trendům a novým podmínkám na trhu. Vybudujte si nové prodejní kanály a nespoléhejte jen na kamennou prodejnu. Kamenná prodejna má bezesporu řadu výhod ale díky e-shopu můžete značně a rychle rozšířit počet oslovených zákazníků. A pokud bychom se měli poučit z nedávné situace, kdy došlo k uzavření většiny kamenných prodejen, je více než jisté, že budování alternativních prodejních kanálů je na místě.

Uvažujete o novém e-shopu? Pokud ano, neváhejte se na nás obrátit. Rádi vám pomůžeme.

Zajímá vás, co je potřeba připravit před zahájením projektu a jak postupovat při výběru dodavatele e-shopu? Podívejte se na pár tipů od nás.