Rok 2021 a česká e‑commerce

18. 1. 2022

Dle Asociace pro elektronickou komunikaci byl loňský rok pro českou ecommerce jako na houpačce, ale i přesto meziročně vzrostla o 14 %, tedy na 223 miliard korun. Češi si postupně zvykají na nakupování přes internet a eshopům více důvěřují. Největší úspěch ale sklidila odvětví, která se dříve soustředila hlavně na kamenné obchody.  

Roční shrnutí

Nejsilnějším obdobím roku 2021 byl první kvartál díky trvajícímu lockdownu. Prodej zboží z oblasti hobby, elektroniky a knih dosáhl nejlepších výsledků. Nejvyšší meziroční růsty získaly ve druhém kvartále prodeje oblečení a dětského zboží. Další kvartál nebyl v meziročním srovnání nijak významný, šlo o růst jen o několik málo procent. Během roku se v popředí samozřejmě drželo jídlo spolu s nábytkem. Elektronika naopak koncem roku stagnovala. Ke konci roku došlo k meziročnímu poklesu – projevil se nedostatek některého zboží (PlayStation 5, iPhone mini 13 atd.), růst inflace a vliv očekávaných vyšších cen za energie.

Obrat české ecommerce v posledních několika letech (v mld Kč)

2018 2019 2020 2021
135 155 195 223
17 % 15 % 26 % 14 %

Zdroj: Heureka & APEK, 2022

Změny ve způsobu nakupování

Obchodníci se přesunuli tam, kam zamířili i zákazníci – do online světa. Češi se začali přizpůsobovat době, kterou ovlivnil covid trávili více času venku, což ovlivnilo segment s hobby produkty i produkty pro venkovní volnočasové aktivity. Za zmínku stojí prodej zahradních skleníků (nárůst o 75 %).
Nyní se v české ecommerce pohybuje 50 
985 eshopů, jedná se o nárůst 3 %. Eshopy, které chtěly zneužít covid situace a nezkušených zákazníků, naštěstí skončily tak rychle, jak začaly.

Meziroční růst kategorií na internetu za rok 2021

Erotické zboží 30 %
Jídlo, nápoje 28 %
Stavebnictví 22 %
Móda, oblečení 22 %
Dům, zahrada 20 %
Auto, moto 17 %
Nábytek 17  %
Hobby 16 %
Filmy, hry, knihy 12 %
Dětské zboží 11 %
Sport 11 %
Elektronika 4 %
Bílé zboží -3 %

Zdroj: Heureka & APEK, 2022

 

Zajímá vás dění ve světě e‑commerce?
Nezapomeňte se přihlásit k odběru našeho newsletteru pod článkem a my vám budeme posílat jen to nejlepší z oboru.