Automatizace v e‑mailingu. Proč by vás měla zajímat?

29. 3. 2022

Automatizace slovo, které je v dnešní době používané napříč všemi odvětvími a nechybí ani v emailingu. Automatické kampaně oproti pravidelným kampaním, cílí na konkrétního uživatele, který provedl určitou akci nebo spadá do daného segmentu. Díky personalizaci bývá úspěšnější a pomáhá budovat a udržovat vztah se zákazníky. 

Automatická kampaň funguje na principu akce sledovaného uživatele. Na vás je určit podmínky automatizace, tedy onu akci, která spustí kampaň pro daného uživatele. Nabídnete tak uživateli přesně to, co potřebuje (nebo to, co dosud nevěděl, že potřebuje). Existuje spousta nástrojů pro email marketing jako například Smartemailing, Ecomail nebo Quanda. Připravili jsme pro vás přehled různých typů automatizací v emailingu, které byste rozhodně měli využívat. 

Poděkování za registraci

Mezi první automatizaci, kterou už určitě máte zavedenou, patří welcome kampaň. Ať už se uživatel přihlásí k odběru newsletteru nebo vyplní popup formulář se slevou na první nákup, je dobré nastavit automatickou kampaň uvítacího emailu, kde se uživatel dozví potřebné informace, které za výměnu emailu požadoval. Jedná se o váš první přímý kontakt se zákazníkem, proto by měl být zajímavý a promyšlený jak po obsahové, tak po grafické stránce.

Svátek a narozeniny

Pokud máte k dispozici informace o klientovi spojené s datem narození nebo svátkem, bude tato automatizace klíčová pro budování a utužování vztahu se zákazníkem. Ukážete tak zákazníkovi, že vám na něm záleží a není jen jedním z milionu dalších zákazníků. K blahopřání můžete připojit slevový kód, dárek nebo dopravu zdarma pro další objednávku. Podobnou automatizací je výročí od první objednávky zákazníka. Připomínka toho, že u vás zákazník nakoupil pouze jednou, spojená s pobídkou ve formě slevy nebo dopravy zdarma vám opět pomůže s budováním vztahu se zákazníkem a značky jako takové. 

Opuštěný košík

Stalo se vám, že zákazník naplnil košík a objednávku nedokončil? Automatizovaná kampaň pro opuštěný košík může pomoci znovu oslovit zákazníky, kteří zapomněli dokončit objednávku nebo si nákup rozmysleli. Nejčastěji se jedná o automatizaci se dvěma emaily, které obsahují prodejní argumenty eshopu. První email je poslán několik hodin po opuštění košíku a druhý přibližně po 2 dnech od opuštění košíku. Pro větší motivaci zákazníka by měl připomínkový email obsahovat produkty, které zákazník zanechal v košíku. Dejte si ale pozor na zákazníky, kteří záměrně opustí košík a čekají, až obdrží emailem slevový kupón a následně pak zboží objednávají stále se slevou.

Crosssell / Upsell kampaně

Chcete nabídnout zákazníkovi další zboží, které souvisí s produktem, který si u vás právě zakoupil? Rádi byste zákazníka upozornili na upgrade produktu a přiměli ho k nákupu aktuální verze produktu? Crosssell kampaň osloví zákazníka například s příslušenstvím, které souvisí se zakoupeným zbožím. Upsell kampaň upozorní zákazníka na větší balení produktu nebo právě na nejnovější verzi produktu. Přimět zákazníka k opakovanému nákupu je jednodušší, než získat nového zákazníka. Nabízet můžete také produkty z jiných produktových kategorií, ale i od stejné značky.

Opakovaná spotřeba

U spotřebního zboží můžete vytvořit automatickou kampaň na opakovaný nákup. Jedná se například o zboží, které vydrží několik dnů až týdnů, jako potraviny, drogerie nebo krmiva. Pokud víte průměrnou dobu spotřeby těchto produktů, můžete se zákazníkům ozvat a připomenout se s nákupem daného zboží. Zabráníte tak tomu, že bude zákazník hledat zboží u konkurence. Pokud váš eshop umožňuje opakovanou objednávku, máte z půlky vyhráno a pro zákazníka bude objednávka otázkou pár kliknutí. 

Pár rad na závěr

  • slevové kupóny a doprava zdarma – využívejte akční nabídky s opatrností, zákazníci si lehce zvyknou a vyčkávací taktikou budou na slevy spoléhat
  • četnost automatických kampaní – nepřehánějte to s rozesílkou emailingových kampaní. Automatické kampaně jsou doplňkem ke kampaním hromadným, a proto berte ohledy na to, aby neměl zákazník plnou emailovou schránku jen od vás
  • vzdělávejte se – každý nástroj pro email marketing má spoustu vzdělávacích školení, ebooků nebo článků na vlastním blogu, které vám pomohou s nastavením konkrétní automatizované kampaně
  • spam skóre – nebo také skóre kvality. Průběžně kontrolujte u kampaní, jelikož ovlivňuje doručitelnost vašich hromadných i automatizovaných rozesílek

Nevyužíváte nástroj pro email marketing? Ozvěte se nám a společně najdeme ten pravý pro váš eshop.