Redesign e-shopu Osobní vinotéka: Chytit za srdce i přemluvit mozek

Na e-shopu Osobní vinotéka spolupracujeme již několik let. Jsme svědky toho, jak se z vedlejšího nástroje maloobchodního prodeje společnosti Bohemia Sekt s.r.o. postupně stává důležitá součást byznysu. A protože e-commerce fandíme, máme z toho samozřejmě radost.

Při redesignu jsme řešili, jak využít potenciál rostoucí značky naplno na její webové prezentaci, a jak posunout doposud fungující a profitující e-shop ještě dál. Využili jsme k tomu data ze starého webu, zkušenosti zaměstnanců i atraktivitu nabízených produktů. Web se nám podařilo zjednodušit a navrhnout tak, aby hned v prvních vteřinách oslovil návštěvníka emocí a vzápětí ho utvrdil v nákupu relevantními argumenty. Výsledky nám dělají radost, například tržby se zvýšily o 25 %.

počáteční situace: WEB JAKO ČERNÝ KŮŇ

Nízká návštěvnost a nedostatečný prodej trápili majitele e-shopu Osobní vinotéka, když jsme se setkali poprvé v roce 2013. Společně jsme na webu zapracovali a výrazně zvýšily jeho funkčnost i zisky. Ukázal se skutečný potenciál e-shopu a majitelé si uvědomili, že rozvíjení e-commerce v této oblasti může být velmi výhodným krokem.
 
V roce 2016 jsme společně s nimi pocítili, že e-shop stárne a nereflektuje potenciál značky Osobní vinotéka. Prostředí e-shopů se posunulo významně vpřed a stejně tak se proměnily trendy v grafickém zpracování. Věděli jsme, že redesign webu zisky opět navýší a otevře mu dveře k dalším spokojeným zákazníkům. Případ Osobní vinotéky ukazuje, jak se může stát web, jako zprvu podceňovaný nástroj, černým koněm byznysu, a jak je důležité ho aktualizovat, aby udržel krok v rychle se vyvíjejícím prostředí online obchodů.
 

Slyšeli jste o Osobní vinotéce?

Lidé z ní věří v dobrá vína, a proto každý den pomáhají s výběrem toho nejlepšího druhu svým zákazníkům nejen v kamenném obchodě, ale i na e-shopu. Přehledná nabídka produktů, intuitivní navigace a možnost se kdykoliv poradit s odborníkem jsou proto, při výběru z pestré nabídky moravských vín i českých a zahraničních sektů, nezbytností.

Nalijme si čistého vína

Přestože web z roku 2013 úspěšně podpořil byznys a zvýšil prodeje Osobní vinotéky, letitý provoz ukázal několik slabin, které bylo potřeba vyřešit.

  • Domovská stránka postrádala emoce i argumenty

  • Základní informace byly pro návštěvníky těžko dohledatelné

  • Stránky nevyužívaly obrovský potenciál produktů, které e-shop nabízí

Našim cílem tedy bylo vytvořit web, který oslní zákazníka stylovou prezentací, utvrdí ho v nákupu přesvědčivými argumenty, zdůrazní prodejní charakter stránek a udělá z nákupního procesu příjemnou procházku vinohradem.

Jaký byl plán?

  • Zjednodušit nákup v e-shopu

  • Zpřehlednit orientaci návštěvníkovi

  • Vytvořit homepage, která chytře kombinuje emoce, argumenty i produkty

proces: STAVĚT VŽDY NA ZELENÉ LOUCE SE NEVYPLÁCÍ

Častým neduhem při tvorbě nových stránek je snaha začít od čistého stolu. Při redesignu je ale vždy výhodné analyzovat všechny dostupné materiály. Tím nejpřínosnějším je právě stávající web. Z jeho analýzy jsme získali mnoho relevantních dat. U nového návrhu jsme využili jeho silné stránky a vyhnuli se těm slabým. Od prázdného stolu jsme nevymýšleli ani postup objednávky či rozvržení informací u produktů.

Nemilosrdné lepicí papírky

Jak nejrychleji identifikovat sekce webu, na které byste se při redesignu měli soustředit? Dejte lidem do rukou barevné stickery. Do práce jsme zapojili i ty, kteří s webem přicházejí do styku denně a znají ho nejlépe. Vypsat všechny jeho plusy a mínusy pak bylo při skupinovém brainstormingu skutečně jednoduché a rychlé.

Z brainstormingu vyplynulo mnoho sporných bodů - popisky u vín byly například podle průzkumu příliš dlouhé, ale zároveň se důkladné informace o víně označovaly za velkou výhodu. Prvek someliéra byl vyhodnocen jako příliš přeceněný a nedůvěryhodný, současně však evokoval důvěru a profesionalitu. Oceněná vína a speciální balíčky byly podle výsledků také plusem webových stránek, ovšem nebyly na nich dostatečně viditelné.  U grafiky se tým shodl na překonaném provedení, složitosti a nepřehlednosti.

Zaměstnanci dokonce sami navrhovali rozložení prvků na domovské stránky. Ze vzniklých návrhů jsme částečně čerpali při tvorbě.

Návštěvníci nejsou jen cookies

Skvělou zkušeností pro nás bylo i zapojení personálu z kamenné prodejny vinotéky. Díky němu jsme se dozvěděli, na co se lidé často ptají, co je zajímá a hlavně - zjistili jsme i PROČ. Odůvodnění spotřebitelského chování totiž z analytik a statistik nezískáte. Díky tomu jsme pak při navrhování webu dobře znali cílovou skupinu a snažili jsme se také přiblížit atmosféře kamenné prodejny, ve které je zákazník obklopen profesionály ochotnými poradit.

Neplést si barvy, chutě a vůně

Diskuze s klientem umožní objevit mnohá úskalí a pomůže předejít chybám. U webu s odbornou tematikou to platí dvojnásob. Pro nás byla konzultace rozhodující při návrhu grafického zpracování. Víno máme rádi, ale jeho popis často připomíná umělecký literární počin a to návrhu přehledné stránky produktu moc nepomáhá. Zjistili jsme, že nejlepší řešení z pohledu web designéra nemusí být nutně nejlepším řešením pro znalce vín.

řešení: JEDNODUCHÝ A ÚDERNÝ WEB

Pozornost se po analýze přesunula ke konkrétním částem webu, které potřebovaly vylepšit. Při řešeni jsme se snažili zpřehlednit homepage i produktovou stránku, zjednodušit nákupní proces, zdůraznit atraktivní nabídku a pozornost jsme soustředili také na grafiku, která potřebovala modernizaci.

Zjednodušená struktura webu

  • Dominující aktuality a služby someliéra nahradily na homepage atraktivní fotografie produktů, akční nabídky a zajímavé balíčky.

  • Do patičky webu jsme na přehledné místo přidali ceníky poštovného, které zákazníci postrádali.

  • Prostor na hlavní liště jsme zaplnili záložkami s oceněnými víny a také doplňkovým zbožím, které bylo dosud na webu těžko dohledatelné.

  • Využili jsme toho, že vinařství se v ČR těší stále větší popularitě, a tematické články jsme sjednotili spolu s novinkami do populárního formátu blogu.

  • Celý nákupní proces jsme zrychlili a zjednodušili do pár nutných kroků, na stránce produktu jsme také zvýraznili tlačítko nákupu.

  • Produktová stránka se výrazně zjednodušila a díky konzultaci s odborníky jsme byli schopni přehledně strukturovat i všech 25 atributů vína, které znalci ocení.

Emoce a argumenty jdou ruku v ruce

Víno je požitek, a proto jsme na úvodní stránce dali velký prostor fotografii. Právě ta dokáže jednoduše a stylově prezentovat líbivé produkty, které jsou u Osobní vinotéky velkou předností. Grafické prvky jsme zjednodušili a provzdušnili tím prostor obchodu. Zlatavou barvu ze stávajícího webu jsme ponechali, protože dolaďuje elegantní styl celé koncepce webu. Oproti původnímu provedení je tak web světlejší a čistší.


Nový web zdůrazňuje prodejní charakter domovské stránky. V původním řešení se nabídka ztrácela mezi množství obecných informací. Jeho redesign staví na první místo kvalitní nabídku e-shopu a spolehlivost prodávajícího. Hned na úvodní stránce zákazníka osloví akční zboží, nové produkty a přesvědčivá data o obchodu ho vzápětí ujistí, že je na správném místě. Důležitým prvkem jsou také takticky zvolené výzvy “call to action”.

výsledek: SKUTEČNĚ OSOBNÍ VINOTÉKA

Od roku 2013 e-shop Osobní vinotéka zesílil svou pozici v podnikání Bohemia Sektu a zisky se skutečně podařilo navýšit i po letošním redesignu. Porovnali jsme pro vás statistiky “před” (září 2016) a “po” redesignu (září 2017).

  • Počet objednávek se zvýšil o 14 %.
  • Celkové tržby vzrostly o 25 %.
  • Z více než 150 produktů si vybírá o 24 % návštěvníků více než v roce 2016.

Spolehlivost e-shopu potvrzují i reference zákazníků na portále Heuréka:

Václav Blecha: Výborné víno. Jednoduché a rychlé objednání.

Bohunka: přehledná nabídka

Zdeněk: Dobrý nákup na e-shopu, nakupuji opakovaně.

Ověřený zákazník: Nemusím nikam za obchodem, vše zařídím přímo z kanceláře během chvilky.

Mlsounek: Nabízí kvalitní vína za příznivé ceny; zboží je velmi pečlivě a bezpečně zabaleno; rychlé dodání. Nakupuji zde již dlouho, naprostá spokojenost, doporučuji.

Ověřený zákazník: Na  e-shopu nakupuji pravidelně, zboží si často vybírám v newsletteru, který chodí dvakrát měsíčně. Líbí se mi jejich nabídka, ale i komunikace se zákazníkem.

Zástupci Bohemia Sektu vložení více důvěry v e-shop nelitují. Investovat do dobře vystavěného online obchodu se vyplácí, a proto jsme rádi, že vedení Osobní vinotéky se do jeho rozvoje pustilo naplno a pokračuje v tom.

Práci na redesignu jsme si užívali. Mít dostatek prostoru na potřebné výzkumy je obrovská výhoda, jsme rádi, že lidé z Bohemia Sektu nám potřebný čas věnovali. Z výsledku mám radost, statistiky prodejů mluví za vše.” Jiří Kučera, BARTON STUDIO.

Podzimní redesign udělal z tohoto e-shopu skutečně osobní vinotéku. Dělali jsme vše proto, aby návštěvník na webu rychle našel to, co hledá, nebo mohl vždy využít odbornou pomoc.

Pokud na domovské stránce ukážete podstatné důvody, proč na e-shopu zůstat a nakoupit, návštěvníci to ocení. Neschovávejte proto zásadní informace, jako např. poštovné, do hluboké struktury webu, ale sdělte ho otevřeně na přehledném místě. Pracujete s křehkým zbožím? Zažeňte klientovy obavy referencemi nebo přesvědčivou statistikou o spolehlivosti doručení. Nabízíte produkty, které mají certifikáty či ocenění, nebo zrovna spouštíte lákavou akční nabídku? Tohle vše musí návštěvník zahlédnout v prvních vteřinách. Pak totiž získáte jeho důvěru a sympatie a návštěva se pro něj (alespoň v našem případě) skutečně stane příjemnou procházkou vinohradem.

Prohlédněte si Osobní vinotéku

Ukázka aktuálně dokončených projektů

Osobní vinotéka  -  e-shop s víny a sekty

Podpora Start-upů  -  Prezentace projektu Agentury CzechInvest

BOHEMIA SEKT, s.r.o.  -  webové stránky

Kompletní reference